tirsdag, oktober 17, 2006

Professor Runar får en telefon

Ring, ring

-Cirkus Professor!
-Er professor Runar å treffe?
-Det er meg, dah! Er det Skavlan?
-Nei, det er fra myndighetene. Det gjelder mannskampen.
-Mannen er undertrykt, et offer. Mannen har sjokkerende dårlige levekår. Mannen får verken lov til å støvsuge, vaske gulvet, lage middag, skrive julekortene, invitere grandtantene på middag, gå på foreldremøte eller jobbe deltid i lavtlønnsyrker. Nok er nok! Nå må mannen snart få bestemme over gravide kvinner. En tjommi av meg har vært gjennom 12 aborter! Det skakke værra mulig!
-Ja ja ja, professor, alt det der. Det er derfor vi ringer. Nå skal vi ordne opp i dette.
-Men hvorfor så bråttom? Jeg har ikke vært på Skavlan enda. Og så kunne jeg tenkt meg en tur innom iddiot-Viggo og Tabloid og Holmgang og sånt.
-Lenge siden du har vært i media, professor?
-Ja! Og jeg har faktisk visse behov.
-Åpenbart. Kan vi ta dette med menns levekår.
-Helseinnsatsen må organiseres slik at menn og kvinner kommer likt ut på alle levekårsindekser!
-Hvorfor det, egentlig?
-Menn er overrepresentert i statistikker som gjelder skader, ulykker, drukning, fyll og depresjoner!
-Hm. Det er vel kvinner som topper depresjons-statistikken?
-Det der er bare sutring. Tre av fire som begår selvmord er menn.
-Det er svært ille, herr professor. Det er bare det at vi i myndighetene tror at menn har en egen vilje, at de er mer risikosøkende enn kvinner og at det er derfor de er mer utsatt for fyll, skader og ulykker.
-Men ser dere ikke den massive undertrykkelsen?
-Tja, vi tror altså at dette for en stor del skyldes at menn og kvinner har ulik adferd.
-Skylder dere på biologien nå? Når det passer dere! Dere burde ikke jobbe når dere har PMS, psyko-bitches.
-Så så, professor Runar. Vi sa bare at adferden var ulik, ikke at ulik adferd skyldes biologi.
-Nå syns jeg dette begynner å bli veldig komplisert. Dere i myndighetene virker som sånne flinke piker som gjør leksene hver dag. Dere er ikke intuitivt geniale sånn som professor Runar.
-What ever, kanskje det er derfor vi ikke skjønner hvordan vi skal organisere helseinnsatsen slik at menn og kvinner kommer likt ut på alle levekårsindekser.
-Det blir aldri likestilling mellom kjønnene før mannen blir hørt i abortsaker!
-Kan ikke menn bruke prevensjon eller la være å ha ubeskyttet sex med kvinner som ikke vil ha barn?
-Kan ikke kvinner la være å ha ubeskyttet sex når de ikke vil ha barn?
-Jo, men nå har den gravide altså fri abort inntil 12. uke, og ettersom det er hun skal som bære frem barnet er det bare hun som kan ta beslutningen.
-Det er jo nettopp det som er problemet.
-Du vil at mannen skal bære frem barnet?
-Don't call me stupid!
-Unnskyld, professor Runar, det var virkelig ikke meningen. Men tilbake til disse levekårene. All forskning viser at kvinner tar større ansvar både for egen og andres helse enn det menn gjør. De spiser sunnere, drikker mindre, kjører mer forsiktig, går oftere til legen, passer på at mann og barn går til legen, tar ansvar for sosiale relasjoner osv osv i det uendelige. Menn er rett og slett mer uvørne og risikosøkende. At de spiser mer junk food og godteri og mindre grønnsaker og drikker mer brus er bare begynnelsen. Vi i myndighetene ser ikke helt hvordan vi skal få endret dette så lenge vi lever i et fritt land der menn og kvinner har adgang til samme informasjon om fysisk og psykisk helse og ulike risiki.
-Kan ikke alle menn få en støttekontakt fra myndighetene som kan hjelpe dem å leve som kvinner?
-Det er en løpende vurdering, men vi tror dessverre det vil sprenge alle budsjetter, professor Runar. Og vi måtte i så fall definere det å være mann som en psykisk lidelse.
-Så hva venter dere på?
-Vel, vi frykter at en del menn og deres pårørende kunne ta det ille opp, og vi tror heller ikke at så veldig mange menn har lyst å leve som kvinner.
-Jo, det vil vi. Jeg begynner å ane at vi menn er ofre for en enorm konspirasjon.
-Men det er ikke vi i myndighetene som står bak, herr professor. Det er jødene. Du vet eierstrukturene i de amerikanske mediene.
-Jeg visste det! Men nå må jeg legge på. Jeg skal på date med brødrene Sand.
-Ok. Pass på deg selv da, professor Runar.
-Hvorfor det?
-Du virker bare litt skjør.

10 kommentarer:

Anonym sa...

HAHA! Jer ler meg skakk!

Ingunn sa...

Hysterisk morsomt!!

Undre sa...

[målløs!]

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Denne likte jeg! Hjelpe meg, jeg har humret av denne i hele dag! :D

Anonym sa...

HAHAHA! Dette tok kaka. Og jeg tror du er skremmende nær sannheten også... det er det verste.

Anonym sa...

HAHA! Veldig morsomt! det var ikkje sarkasme foresten. og ikkje det heller, og ikkje det og ikkje det...ah eg gjer opp. men morsomt var det.

Anonym sa...

He he, morsom blogg du har. Har lagret linken din på bloggen min, så vet jeg hvor jeg har deg. Men det er vel egentlig et selvbedrag..?

Uansett: en liten historie fra dyreverdenen som viser at det samme skjer der:

En venn av meg hadde to nymfeparakitter. De het Pjusk (!) og Fia.

De fikk egg sammen. Men Fia kastet eggene ut av rugekassa og ned i buret

splatt...

Tror ikke Pjusk hadde særlig mye å si i saken, altså.

Fjordfitte sa...

Det var det verste! Selvbestemt abort i dyreriket?! Dette beviser en gang for alle at likestillingen har gått for langt. Jeg syns du bør kontakte professor Runar på vegne av nymfeparakitten Pjusk!

Anonym sa...

Dessverre tror jeg Pjusk er død. Du vet... menn lever ikke så lenge som kvinner. Det var nok et utslag av depresjon. Ensomhet knekker selv den sterkeste mann.