søndag, mars 12, 2006

Misbruk av kvinnedagen

Sjølkritikk: jeg har misbrukt kvinnedagen. Jeg tok ikke dagen på alvor. Jeg vakke serriøs. Jeg veit at dette gjelder flere andre kvinner også. Mange av oss gikk ikke engang i tog og har aldri gjort det. På kvinnedagen! Dette er feil og nå vi må gå i oss sjøl. Vi har feila. Fordi vi er borgerlige? Fordi vi er enspora? Hva tenker folk flest om sånne som oss?

Jeg anerkjenner at vi kvinner har fått tildelt en hel dag i året. Det skal vi være takknemlige for og ikke skusle bort! Innmari mange damer, for eksempel i Somalia og i den indiske havnebyen Chennai, har det verre enn oss damer og jenter her i Norge. Innmari mange menn og guttunger også, men det er vel ikke akkerat tema her og nå. Akkerat på kvinnedagen er det bare oss damer og jenter det gjelder. Og så klart grusomme handlinger. Ikke grusomme handlinger mot menn, bare mot damer, for atte det er dagen våres. Vi må ikke miste fokus, jenter! Salutt for det.

Vi bør benytte dagen vår på rett måte. Sånn at anngasjemanget vårt ikke kan trekkes i tvil. Sånn at femminismen ikke får noen pletter på seg. Sånn at ingen kan si at vi er useriøse/hummørløse/deilige/
stygge/kåte/frigide/vulgære/elitistiske/kyniske/naive/
dominerende/føyelige/bråkete/stille/skoleflinke/tapere/
ambisiøse/late/forleste/kunnskapsløse/materialistiske/
brenner BHer på bål/har forspissealbuer/mangler killerinstinkt.

Sånn at vi kan bli tatt på alvor. Sånn at alle ser at vi som er jenter har gjort oss fortjent til dagen våres, vår egen dag, som er kvinnedagen, den 8. mars. Sånn at alle ser at alle femminister har rett fokus. At det ikke er noe slagg blant oss. Dette er viktig! Kvinnedagen står i kalenderen og i leksikonet. Det er de reint faktiske forhold. Vi har fått denne ene dagen, jenter. Er det for mye forlangt at vi skal bruke dagen våres på rett måte?

Vi som er jenter bør spørre oss: er folk flest egentli innnteressert i litttteratur, altså bøker? Jeg trukke det, jenter (og gutt). Folk flest er jo de aller fleste og har derfor rett persspekktiv. De tenker på prisa på mjælk og brø. Og prisa på Marlboro lights. Eller at dem er omskjært. Jeg veit det, for jeg kjenner nemlig noen av folk flest. Jeg har møtt dem, prata med dem, sett dem inn i aua! Grått med dem, ledd med dem, tatt bussen med dem. Da blir litttteratur og knulling smått i forhold. Innmari smått å uvikti, jenter!

Nå har jeg etter beste evne prøvd å gå i meg sjøl og ta sjølkritikk. Jeg oppfordrer alle jenter og damer (og gutt) til å gjøre det samme.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Dette innlegget skjønte jeg rett og slett ikke. Er det ironi du prøver deg på? Prøver du å latterliggjøre de som er oppegående nok til å se behovet for en kvinnedag?
Dette innlegget ga meg rett og slett ingenting, det virker bare som om du hater feminister og kvinner og de som er fra østkanten og snakker bredt.
Har du det ikke helt bra?

Anonym sa...

Jeg synes du virker litt userioes, vulgaer, kynisk, dominerende, braakete, skoleflink, ambisioes, forlest, materialistisk og har for spisse albuer.

Anonym sa...

Din hærlig og tydelig tilgjorte østkantdialekt tar deler av venstresiden så fullstendig på kornet. I flere av disse klubbene må man legge av seg absolutt alt man tidligere har lært om riktig utaale og gramatikk på sin egen dialekt, og slenge på brede l-er og a-endinger til annenhvert ord.

Og ditt underliggende budskap- at det blir for tåpelig å fokusere på dette (kvinners rettigheter) én dag i året, nåe man faktisk for å få resultater trenger å jobe med det hele tiden- kan man vel ikke være veldig uenig i. Ei heller at en ren fokusering på urett mot kvinner vil usynliggjøre den urett som begås mot menn.

KEE

Anonym sa...

Forbaska nye tastatur. Bare skriveleifer.
KEE