fredag, mars 31, 2006

Hvilken type blogger er du? Ta testen!

Hva er weblog, det som kalles blogg? Hvem er bloggerne? Å, dette er viktige og vanskelige spørsmål som jeg håper aldri mer vil bli stilt. Men én ting vet jeg: noen syns det er så gøy å blogge at de får overdose eller såkalt bloggdepresjon. Dette kan ende tragisk. For eksempel lotten og Hjorthen syns det var så gøy å blogge at de måtte slutte med det. Sørgelige greier! Som om ikke dette er ille nok, finnes det også de som syns det er så treigt å blogge at de ikke klarer å slutte. Et eksempel er den såkalte Writer'n. Han er veldig opptatt av at bloggene var mye bedre før, da de ble "drevet av skarpskodde, ofte anonyme innsidere med innsikt i de lukkede rom". Derfor dukker Writer'n stadig opp hos stakkars tålmodige Marion, der han legger igjen endeløse kommentarer om hvor bra alt var i gamle dager og hvor dumt alt er nå. Tenk så leit om noe av dette skulle ramme deg. Hva skulle du gjøre? Kanskje du måtte ta medisin. Men først måtte du få en diagnose. Ta derfor Fittas bloggtest for å finne ut hvor du står. Dette diagnoseverktøyet er utarbeidet etter de strengeste og beste vitenskapelige kriterier. Svar ærlig.

1) kaller du blogging blogosfæren?
2) kaller du blogging Blogostan?
3) kaller du blogging SMS?
4) ser du på blogosfæren som en viktig utfordrer til MSM?
5) har du vyer for blogosfæren?
6) syns du det er for mye pludring i blogosfæren?
7) syns du blogosfæren var mye bedre før?
8) har du i løpet av de siste tre måneder vært helt oppslukt av blogg i timer i strekk?
9) har du blogget om hvordan andre bloggere bør blogge?
10) har du blogget om andres aktivitet i kommentarfelt?
11) får du dårlig samvittighet når du ikke kommenterer noe du syns var bra skrevet?
12) får du dårlig samvittighet når du ikke har sjekket noens blogg på noen dager?
13) blir du sur når noen fjerner deg fra linklisten sin?
14) har du blogget om andres linklister?
15) har du organisert linkene dine etter andre kriterier enn alfabetet?
16) har du i løpet av de siste tre måneder løyet for deg selv eller andre (for eksempel din arbeidsgiver) om hvor mye tid du bruker på blogging?
17) syns du likestillingen har gått for langt?
18) har du i løpet av de siste tre måneder blitt rammet av uforklarlig nedstemthet?
19) får du dårlig samvittighet når du ikke linker til noen som linker til deg?
20) syns du det er gøy å blogge?
21) syns du det er treigt å blogge nå som blogosfæren har blitt så mainstream?
22) har du i løpet av de siste tre måneder forsømt dine venner eller daglige gjøremål til fordel for blogging?
23) opplever du følelsesmessig ubehag ved tanken på å være uten nett-tilgang?
24) syns du det er viktig å stå frem som blogger?
25) har du i løpet av de siste tre måneder brukt mer tid på blogg enn du egentlig hadde planlagt?

***********************************************************************************
FASIT. IKKE JUKS. FASIT. IKKE JUKS. FASIT. IKKE JUKS. FASIT.
***********************************************************************************

Ja-svar gir bokstavpoeng.
1BC 2A 3D 4BC 5BC 6BC 7C 8A 9BC 10BC 11AB 12A 13B 14BC 15A 16AB 17C 18A 19A 20AB 21C 22A 23A 24BC 25ABC

***********************************************************************************
DIAGNOSE. DIAGNOSE. DIAGNOSE. DIAGNOSE. DIAGNOSE. DIAGNOSE
***********************************************************************************

Flest A: Du står i fare for å utvikle bloggdepresjon. Synd på deg!
Flest B: Du kommer til å havne på frokost-tv. Synd på deg!
Flest C: Du er dømt til å fyke rundt som en gris i bloggebyen og legge igjen bitre kommentarer til evig tid. Synd på deg!
1 D: Du er Sissel Benneche Osvold. Synd på deg!!

20 kommentarer:

saccarina sa...

Dette er så slemt av deg! Jeg kommer til å knise(!) hele resten av dagen og nå skal jeg handle mat, så butikkbetjeningen kommer til å tro at jeg er helt forstyrret. Din feil.

lotten sa...

Hæh hæh! Høh høh! Majesty!
(PS: Hjorthen har vel ikke sluttet siden han har opprettet en skyggeblogg uten lenker til bloggebyrådet, og undertegnede måtte dessverre leve livet sitt noen uker. Slikt skjer jo av og til. Timingen var muligens ikke så gunstig siden livet måtte leves samtidig som den Store og Viktige Bloggdiskusjon ble drevet frem av bloggerbyens fremste intellekt: Kvinnen som er så elitistisk at hun kaller det elitisk.
Jeg beklager selvsagt mitt manglende engasjement.)

Men bloggoverdose?
Joda, i flere måneder nå. PMS hadde blitt nedlagt i januar hadde det ikke vært for den fordømrande føljetongen!

Ok, nå reiser jeg meg opp fra sofaen din;)

lotten sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Guri sa...

Hahahahahahaha.
(og akkurat no sit eg på jobb og latar som eg gjer noko jobbrelatert)

Fjordfitte sa...

Vel. Jeg merker meg at det bare er Hjorthen - som tydeligvis sprengte skalaen - og lotten - som inntok stillingen på Freuds sofa - som tar diagnoseverktøyet på alvor. Men de to hadde jo allerede diagnostisert seg selv. Skuffende!

Anonym sa...

Ha, ha, nå har du gjort det! Jeg har lenge slitt med pkt. 11 - dårlig kommentar-samvittighet. Dette kan väre dyttet jeg trengte for å komme videre. Takk. Ellers bemerkes at jeg faktisk fikk en mail fra frokost-tv kl. 11 om kvelden dagen för sending. Stakkars menneskene hadde forsökt og forsökt og kommet til siste sortering så det ut til. Akk ja.

shecat sa...

6 A'er. Er det bekymringsverdig, tro? Og når kommer hordene for å kommentere?

Anonym sa...

Det er lurt å være litt tålmodig og forsiktig. Ellers risikerer du nemlig å erte på deg folk i stedet for å legge til rette for konstruktiv debatt, og det kan jo bli slitsomt i lengden. Ellers venter jeg i spenning på den endelige avlivningen av myten om at kvinne er kvinne verst.

Anonym sa...

Debatt på nett er da aldri konstruktivt uansett. Her er det med andre ord bare å peise på.

Anonym sa...

Skriver du ut resepter også? Jeg trenger nok noen sterke bloggepiller... ;)

Anonym sa...

Jeg er litt bekymret fordi jeg visstnok befinner meg i fare for å utvikle en bloggdepresjon, men samtidig er lerkeblid og trives med å blogge. Skummelt tror jeg.

Anonym sa...

Jeg er i følge testen i faresonen for å utvikle bloggdepresjon. Hva skal jeg gjøre?

Fjordfitte sa...

Drusilla: Jeg strever også mest med pkt 11. Noe som er irriterende, ettersom det betyr at det virkelige livet har sneket seg inn i blogg. Hvor ble det da av mitt room of my own? Jeg mener man bør kjempe mot pkt 11, ikke gi etter.

Shecat: du har altså 6 A av 12 mulige. Ikke så verst. Men spørsmålet er hvor mange av de andre bokstavene du har. 1 D utraderer for eksempel alle andre bokstaver i systemet. Uten at det er noe å strebe etter.

Marion: Du er som alltid hederlig og tapper. Men konstruktiv debatt forutsetter et minimum av felles virkelighetsforståelse. Når utgangspunktet er ”skarpskodde insidere med innsikt i de lukkede rom” tviler jeg sterkt på at konstruktivitet i det hele tatt er på kartet.

Anonym: Så sant, så sant. Even if you win... osv.

Mihoe: Ja, dette er skummelt. At du er lerkeblid tyder på at du lever in denial. Jeg viser til den årlige Fanny Duckert-testen i Dagbladet. Når du har svart på alle spørsmålene i doktor Duckert-testen og kommet frem til at du ikke er alkoholker viser det seg at du er det allikevel, fordi det fremste tegnet på at man er alkoholiker er at man fornekter det.

Røverdatter og Mina: Sorry! Det finnes ingen kur. Synd på dere!

Anonym sa...

Blogging.. hva er det?

Rambukk sa...

Rambukk velger å besvare kun ett av spørsmålene.

Hvorfor? Se Rambukks svar.

Rambukks svar: Ja.

Rambukk sa...

Eh spørsmålet var nr. 25..

Anonym sa...

Satan, jeg har flest A'er, men jeg har bare 4 av dem. Og 3 B er og 1 C. Hvor ille er det, doktor?

Fjordfitte sa...

Du virker da skuffende frisk. Du kommer i hvert fall ikke til å havne på frokost-tv, noe som tyder på at du også har god smak.

ps: MSM er en "blogosfærens" forkortelse for mainstream media (altså frokost-tv).

Anonym sa...

Hah, ikke så verst. Jeg føler meg frisk. Litt, hvertfall.

Lindkvist sa...

Første gang jeg leste dette var jeg fersk blogger og mye virket fjernt og uforståelig. Nå derimot. Jeg lider, jeg lider. Jeg har mange Aer og særlig er det 12 jeg sliter med.