onsdag, januar 31, 2007

Sterke og flotte mannsskikkelser

Noen av de mannlige manuskonsulentene var misfornøyd med kjønnsbalansen i tv-serien min. De okket og jamret seg over persongalleriet, vet du. Mente at det ikke var "troverdig", fordi 50 % av verdens befolkning er menn, et faktum de følte ikke ble korrekt gjenspeilet i denne tv-serien. En skulle tro de tok det personlig, og ikke hadde en faglig tilnærming til emnet. Dessuten var de redde for at serien skulle bli oppfattet som "vulgærfeministisk" og "aggressiv". Jeg som kunstner gadd liksom ikke å ta den diskusjonen, tillot meg bare å peke på at prosentandelen menn er høyere enn 50 i India og Kina. Iaf, her er det jeg har klart å kryste ut av konseptet "en del kjekke menn og noen mer fallerte som opptrer i relasjon til seriens hovedroller, seksuelt eller familiært".

Truls
Truls er en hengiven og snill, kanskje litt troskyldig ektemann og småbarnsfar som er fortvilet over at konas karriere og overtidsarbeid går utover forholdet og familielivet. Truls gråter ofte sårt og hulkende på grunn av dette, faktisk hver gang han syns på skjermen, noe som alt i alt kan oppleves litt enerverende. Når Truls gråter prøver kona å trøste ham, men jeg må nevne at det aldri lykkes fordi hun alltid får en telefon fra jobben under ektemannens gråtetokter. Truls jobber deltid som vernepleier og er ivrig medlem av nudistforeningen. Han ringer og mailer kona veldig ofte for å mase om at hun må komme hjem til middag, samlivsterapi eller bli med til faren hans på kaffebesøk. Truls er overvektig og kvapsete og strever fælt med dette.

Frode
Frode er en flott, velbygd mann som vet å spille på sin mannlighet. Han liker rett og slett å vise frem kroppen sin, som han har all grunn til å være stolt av. Frode har alltid vært den kjekkeste gutten i klassen osv, noe som har ført til at han aldri har rukket å utvikle sin personlighet, sitt vidd eller sin intellektuelle förmåga. Derfor kan han virke litt grunn og selvopptatt. Mange kvinner oppfatter også Frode som en falsk lurepikk, fordi han kåter dem opp noe så jævlig før det viser seg at han ikke er interessert. Frode er nemlig lykkelig gift og sterk motstander av utroskap. Desto verre er det at hans kone har seg på si med hans beste venn. Frodes fritidsinteresser er tennis og nudisme. Han er sikkert katolikk.

Bjarne Daltorp
I likhet med Truls og Frode er også Bjarne medlem av nudistforeningen. Men i motsetning til Truls og Frode, som har valgt å være nudister, er Bjarne nudist av instinkt. Å være naken er noe som sitter så dypt i Bjarne at han ikke kan la være å rive av seg klærne. Særlig når han blir stressa eller frustert, noe han har en tendens til å bli på grunn av høyt blodtrykk og galopperende blodsukker. Da kan han plutselig og uten forvarsel skrike:

-Skal jeg kle av meg eller?! Skal jeg det eller?! Vil du se meg naken?! Det er det du vil ikke sant?! Du vil se pikken min ikke sant?! Du vil se kroppen min! Kroppen til Bjarne! Jeg visste det! Men se da! Er du kylling?! Jeg kler av meg, jeg! Du får vilja di! Skjorte! Bukse! Boxer! Sokker! Fornøyd?! Nå er jeg naken! No clothes! (Strekker seg og inntar ulike avslørende posisjoner) Hva syns du? Er jeg heit eller?! Skal du ransake meg eller!? Skal du kroppsvisistere meg?! Skal du finne ut hva jeg har i rassen eller?! Ta meg da! Der sola aldri skinner! Her er latexhanskene!

I tillegg til den instiktive nudismen er Bjarne svært seksuelt utagerende og promiskuøs og havner stadig i seksuelt ladede og tildels voldelige situasjoner som kommer ut av kontroll. Han er broren eller sønnen til en av hovedpersonene. La meg ikke glemme å nevne at Bjarne er en usedvanlig vakker, kjøttfull og velutstyrt mann. En sånn som stiller andre menn i skyggen.


Jeg har ikke helt bestemt meg for hvilke av hovedpersonene Frode, Truls og Bjarne skal knyttes til seksuelt og/eller familiært, men det kan jeg bare plotte inn etterhvert. Det viktigste for meg som kunstner er at jeg har klart å skape noen sterke og flotte mannsskikkelser som jeg vet at mange menn virkelig kan identifisere seg med og som vil gi oss mange hyggestunder foran skjermen. Som kunstner er jeg også spesielt glad for at disse rollene er kunstnerisk krevende og bare kan spilles av skuespillere som har et frigjort forhold til kunsten og mannligheten. Og så er jeg veldig glad for at jeg er såpass nyskapende, og at jeg som kunstner har klart å skape noe kvalitativt nytt.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Akkurat nå identifiserer jeg meg veldig med Bjarne.

Uten latexhanskene.

lotten sa...

Haha, da kan man ikke annet enn å vente i spenning på avsløringen av hvilke heldige mannlige skuespillere det er som skal få utfolde seg gjennom disse sjeldent sterke og flotte mannsskikkelsene!

Jeg ser også frem til promoteringen av TV-serien. Store overskrifter om sterke mannsroller, og sexy bilder av Frode og Bjarne (som sikkert er naboer). I hver avis kan vi lese intervjuer med de mannlige skuespillerne som forteller hvor glade de er for den unike muligheten til å spille disse komplekse og sterke mannsrollene.

Lurer forresten på hvem av hovedrollene som skal bli belemret med Truls og samlivsterapi.

Anonym sa...

Bjarne har noen issues å jobbe med. Men han er visst en trivelig fyr innerst inne.

Fjordfitte sa...

Vel, det blir naturligvis Norges Rene Zellweger som får rollen som Truls. Altså Anders Basmo Christensen som jo har erfaring med å gå opp og ned i vekt for kunsten. Dessuten er hans skikkelig blond og kanskje litt pottit.

Men det er dessverre ufattelig vanskelig å caste Bjarne Daltorp og Frode. Jeg kommer rett og slett ikke på noen sexy, glamorøse norske filmstjerner som er vakre og velbygde nok til disse rollene. Jeg er jo ikke ute etter hverdagsmenn med hverdagskropper, akkurat.

Så alle forslag mottas med takk.

Lindkvist sa...

He-he. Gleder meg. Men skjønner at castinga kan bli vanskelig. Kanskje Gard Skagestad har potensiale som Frode?

Anonym sa...

Hvorfor er det ikke noe homosexualitet i serien din? Liker du ikke homofile?

Fjordfitte sa...

Lindkvist: Ja, så sannelig. Jeg tenkte akkurat på en sånn Jon Øigarden-aktig type, bare ikke så hverdagslig.

Anders: Jeg er særlig glad for at du tar opp dette spørsmålet! Jeg har nemlig med en lesbisk snut. Antar at det beviser at jeg er sertifisert reflektert og at også sosiologer kan ha glede av serien. På den annen side er nevnte lesbe litt hard på flaska, noe som selvsagt kan gi befolkningen inntrykk av at alle lesber har dårlig selvkontroll eller sliter med rusproblematikk. Så jeg vurderer nå å ta henne av flaska slik at hun kan være en bedre rollemodell.

Anonym sa...

Dette var då reint ut til å bli lukkeleg av. Takk.

Lol sa...

Jon Almaas som Frode.

Kanskje... Kristoffer Joner som han siste. hehe.