mandag, desember 12, 2005

Morgenbladet nominerer überseksuelle. Fjordfitte protesterer.

Også kulturavisen Morgenbladet følger tradisjonen og arrangerer nominasjoner til jul. Man viser til Marion Salzmans The Future of Men og kårer 10 norske überseksuelle menn, under overskriften Det nye mannsidealet. Jeg stusset veldig over denne kåringen. Før jeg så lista over de nominerte trodde jeg naturlig nok at überseksuell måtte bety super sexy over-achiever eller noe i den gate. Type et snev av metro og glamour, men samtidig klassisk hetero og bredskuldret.

Her er premissene, sakset fra Askmen.com:
Ubersexuals are the most attractive (not just physically), most dynamic, and most compelling men of their generations. They are confident, masculine, stylish, and committed to uncompromising quality in all areas of life.

He doesn't care what people think. He's not worried that people think he's gay. He knows he's straight, and that's all that matters. Excellence in everything. Fine wine, good cigars, understanding the finer things. That's sort of quintessentially it.

Dette er Morgenbladets nominerte: Kronprins Haakon, statsminister Stoltenberg, utenriksminister J Gahr Støre, forlagsredaktør Erling Kagge, ex-redaktør Knut Olav Åmås, skuespiller Sven Nordin, skuespiller Kåre Conradi, Irakekspertkjendis Henrik Thune, Venstre-medlem Olaf Thommesen, ex-keeper Erik Thorstvedt.

Som sagt, jeg stusset veldig. For det første.

Knut Olav Åmås. He knows he's straight and that's all that matters?
Kromp Haakon. Han er falmet. Og bestemmer ikke Mette Marit alt i kongefamilien?
Jonas Gahr Støre. Han virker så uflidd. Men det kan selvsagt skyldes über-sterk skjeggvekst, som vel må være et pluss i denne sammenheng.
Jens Stoltenberg. Mulig det. Ikke så blass som prinsen i hvert fall.
Henrik Thune. Not my cup of fruit tea.
Erik Thorstvedt. Greit nok.
Olaf Thommesen. For utseendet: ja, selvfølgelig.
Erling Kagge. Nå snakker vi, selv om han har litt rar tannstilling. Men han har jo gått til selveste Sydpolen og startet forlag og blitt ufattelig rik på kort tid. Det må være über.
Kåre Conradi. Hæ?
Sven Nordin. Wot???

Enten er det jeg som misforstår begrepet totalt eller så betyr überseksuell ikke noe annet enn rik, gift flerbarnsfar i høy stilling bosatt på Oslo vest eventuelt med interesse for humanitær innsats. Og dette er det nye mannsidealet? Er ikke dette det gamle idealet, da? Som i en herre med hatt og frakk.

Jeg kan dessverre ikke se at rike, gifte flerbarnsfedre fra Oslo vest fortjener betegnelsen überseksuell. Ordet har liksom sin egen klang og et anslag som gjør en forventningsfull og drømmende. Det er som om den tyske forstavelsen antyder noe storslagent narsissistisk og halv-fascistisk som Morgenbladets nominerte (med unntak av pol-Kagge) overhodet ikke kan leve opp til. Nei, det er ikke til å legge skjul på at Fjordfitte ble svært så skuffet over den nye mannen.

Derfor snekret jeg sammen min egen liste, selvfølgelig med 40 % innkvoterte kvinner, slik seg hør og bør. Og de nominerte er:

Randi Flesland
Ah. The queen of über.

Mette Marit
Fordi jeg tror hun bruker den tradisjonelle 1950-talls hjemmeværende kone og mor med pumps og dårlige nerver-rollen til å bestemme absolutt alt. Flott bruk av hetero-normaliteten.

Kristin Krohn Devold
Det er bare et inntrykk jeg har fått. Glad i sport, hytteturer og norsk natur. Raus.

Celina Midelfart
Sjef. Penger. Makt. Trophy boyfriends. Humanitære interesser. Glamour. Et snev av anoreksi. Hun er faktisk JFK jr og Carolyn Bessette i én.

Øyvind Benestad
I betydningen obsessively, unhealthily heterofil. Hetero-normalitet for de åndssvekkede.

Trond Giske
Ikke for utseendet egentlig.

Morten Harket
Because he tries so hard.

Familien Apelthun Sæle
mor (anti abort, anti homo, pro Frp), far (kjører gravemaskin og startet sin egen avis) og barna Trude (dating queen, angivelig) og Ørjan (pyramidekonge).

Kjell Alrich Schuman
Morder (tror jeg). Raner. Vanekriminell. Voldelig. Høy. Bredskuldret. Lone wolf. Velkledd. Velpleid. Kalde øyne. Bruker ofte uniform og våpen på jobb. Nå skal ikke jeg tillegge Kjell Alrich politiske eller genocide interesser han ikke har, men jeg føler veldig sterkt at vi her har å gjøre med det klassiske ariske mannsidealet slik vi kjenner det fra 1930-tallet. Hva kan være mer über?

Kristopher Schau.
Under tvil. Han virker så normal. Samtidig kan man ikke benekte de faktiske forhold.

...

Når jeg ser over mine egne kandidater føler jeg at begrepet überseksuell kommer til sin rett. Ja, først nå syns jeg vi kan si at dette ordet virkelig oppfyller sitt wagnerske potensiale. Jeg føler meg nå såpass beroliget med hensyn til forholdet mellom språk og virkelighet at jeg kan gå til sengs i trygg forvissning om at balansen er gjenopprettet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

H

Anonym sa...

Det her var ei riktig god liste. Vi er særlig imponered over familen Apelthun Sæle og Shulman sine bidrag på lista. Stå på, Fjordfitta. Vær stolt!!