onsdag, september 20, 2006

Nypemos

Jeg føler at temaet nypesuppe var populært, derfor bringer jeg nu en utførlig oppskrift på nypemos.

Ingredienser
1-3 liter nyper
vann
1 dl sukker per liter nyper
noen dråper presset sitron

Utstyr
liten, skarp kniv
4 panner: 2 store, 1 medium, 1 liten
litermål
hullsleiv
tresleiv
spiseskje
slikkepott
trådsikt, fortrinnsvis med håndtak som er godt å holde i
diverse småglass av ulik størrelse
syltetrakt
rent kjøkkenhåndkle
(gnagsårplaster)
asjett
god tid
en del pågangsmot

Fremgangsmåte
1) Fjern stilk og blomsterfeste med en liten, skarp kniv. Beregn god tid hvis du er uvant.

2) Vask nypene godt. Særlig hvis du ble veldig skitten på fingra under pkt 1.

2b) Legg i kjøleskap/fryser hvis du ikke har 4-5 timer fra nå av. Legg ALDRI urensede og uvaskede nyper i fryseren.

3) Kok nypene under lokk i 2,5-3 timer. Ikke bruk for mye vann, hell på mer ved behov. Ikke kok mer enn 3 liter nyper om gangen hvis du er én person om jobben. Det er et meget godt råd.

4) Vask glass, lokk og alle redskaper nøye. Legg glass og lokk i en stor panne med vann. Sett til oppkok når du begynner å presse nypene. Jeg bruker ca 45 minutter å presse 2 liter nyper, men det kommer jo an på.

5) Når nypene er passe møre: hell litt av kokevannet i en liten panne. Dette er mosevannet. La det stå og småkoke mens du presser. Hent mer mosevann ved behov. Bruk noen skjeer glovarmt mosevann per porsjon. NB: det avhenger av nypenes egen konstitusjon om det i hele tatt er nødvendig å bruke mosevann.

6) Sett trådsikten over en panne. Hent opp en håndfull nyper med hullsleiva og legg i trådsikten. Press nypene gjennom sikten med sleiv eller skje. Skje er mest effektivt, men avhengig av hvor harde nypene er, kan det være sinnsykt slitsomt og medføre gnagsår. Bruk gnagsårplaster ved behov. Det beste er å bytte mellom sleiv og skje. Selve mosen skrapes av på undersiden med slikkepott.

7) Legg de næringsrike lusene til side. Ikke kast!

8) Gi mosen et oppkok med sukker og noen dråper presset sitron - vet ikke hvorfor, det står i oppskriftene. Etter bitter erfaring med mugg bruker jeg nå 1 dl sukker per liter rå nyper. Det er til dels en smakssak, men ikke bruk for lite sukker, ettersom det er et konserveringsmiddel. Ha mosen på steriliserte, glovarme glass. Bruk syltesikt. Knus luftbobler. Fyll glassene helt opp. Tørk av kanten på glasset med fuktet, rent håndkle hvis du søler. Ellers blir det mugg.

9) Kok opp lusemassen sammen med litt vann til instant suppe. Sil av. Hvor god denne suppa blir avhenger av hvor hardt du har presset nypene. Jo mer kjøtt som er igjen i lusemassen, jo bedre suppe. Husk sukker.

10) Server nypesuppe med krem. Fett er nødvendig for opptak av næringsstoffer, særlig karotenoider.

11) Eller lag te. Husk en klunk vodka.

***

Denne oppskriften gjelder stein-nyper.

Vedr glass: hvor mye mos det blir vil variere. Du bør få 4-6 dl mos fra 2 liter nyper, men det er ingen eksakt vitenskap. Ha glass av ulik størrelse klar til bruk og mål evt. opp før du koker opp mosen. Jeg anbefaler ikke skånske sennepsglass som er runde nederst fordi det er vanskelig å få mosen nedi uten luftbobler, og luftbobler er ikke så bra for miljøet.

Vedr koketid: alle oppskrifter jeg har funnet oppgir koketid på ca 1 time, noe som er det rene sludder. Jeg lar koke 2,5-3 timer + småkoke mens jeg presser. Når det gjelder næringsinnholdet sies det at C vitamin ødelegges av for mye koking, men på den annen side tror jeg nyper inneholder lykopen som jo trenger lang koking. Hvis du vet noe om dette kan du skrive inn. Det samme gjelder sitronsaft i mosen. Jeg skjønner ikke hvilken funksjon det har, men det står altså i alle oppskrifter jeg har funnet.

Vedr selva suppa: kok opp mosen sammen med passende mengde vann. Det kommer an på hvor sterk du liker den, så det er vanskelig å si hvor mye suppe du får. Trenger ikke potetmel og slikt.

Til slutt nevner jeg at nyper inneholder 39,465 mmol antioksidanter per 100 gram frukt, mot valnøtter 20,97, granatepler 11,33, ville blåbær 8,23 og ingefær med latterlige 3,85. Hvorvidt disse antioksidantene tas opp i kroppen når du spiser nypesuppe er det dessverre ingen som vet. Forskerne jobber med saken, visstnok.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Alt jeg trenger nå er en nypebusk.

Sitronsaft i oppskrifter med eple handler forresten ofte om å bevare den friske fargen; hindre at eplene blir brune.

Anonym sa...

Takk for den - så flott! Har alltid lurt på hvordan man kunne bruke nyper - trodde man måtte "skrelle" det røde av lusene før man kunne bruke det til noe som helst, og det sto for meg som et alt for atort arbeid. Men nå blir det både mos og suppe!

Når det gjelder sitron, er det nok fordi den også har konserverende egenskaper. Jeg lager en del hummus og bønneposteier og sånt, og da skal det alltid være sitron i som konserveringsmiddel.

Kjersti

Fjordfitte sa...

A-ha, det er sikkert forklaringen. Jeg brukte ikke noe sitron i år, så da får vi se om det blir mugg.

P.s tror du bør forte deg hvis du vil plukke nyper nå! Sesongen min er i alle fall avsluttet.

Fjordfitte sa...

…og det ble det. Går derfor for sitron + har oppdatert sukkermengden.