torsdag, juni 21, 2007

Fashion!

Disclaimer: dette er ikke et angrep på fashion blogger

Fashion er politisk. Fashion er big business. Fashion endrer verden. Snart kommer stjernemoten.

Da er det tid for fashion blogging! Og hvorfor? Fordi begeistringen for farger, tekstiler og former bringer mennesker sammen og skaper kulturell nysgjerrighet og kjennskap.

Jeg har en venninne som i mange år har snakket om at stjernemoten snart må slå igjennom. At gule tøystjerner i silke og fløyel er så vakre at det bare er snakk om tid før moteskaperne blander dem inn i kolleksjonene sine.

Ikke bare fordi stjerner kan forskjønne meg og venninnen min, men fordi begistringen for farger, tekstiler og former bringer mennesker sammen. Denne begeistringen skaper kulturell nysgjerrighet og kjennskap.

Jeg kjenner en jente vi kan kalle Hadassah. En gang hun rotet i mormorens saker fant hun en morsom tøystjerne i gult og svart.
-Mamma! ropte hun strålende. Se på denne! Kan jeg få den?
-Nei, sa moren.
-Jammen, jeg vil ha den. Den er så fin. Nesten som et smykke.
-Det hjelper ikke, sa moren. Det hjelper ikke at du syns den er fin.
-Mamma, du er slem, sa Hadassah.

Og hun hadde rett. Det er ikke riktig å nekte barn fine tekstiler. Det er nedrig. Det er fanatisk og selvrettferdig. Men når stjernemoten slår igjennom (snart! snart! håper jeg) kan jenter som Hadassah få velge helt selv. De kan få så mange tøystjerner de vil, og ikke bare i gult og svart. Kanskje vi i begeistringen for farger og former til og med vil få se mintgrønne stjerner? Åh, tenk så spennende, jenter! Jeg blir i hvert fall helt rørt av tanken på kombinasjonen gotiske bokstaver og mintgrønt.

Nå har du lært mye om fashion og begistringen for farger og former. Som en bonus får du en søt papirdokke du kan printe ut og gi til en liten jente du er glad i. (NB! Ikke gutt! Han kan bli EN VEIK, DEGENERERT HOMO. Pass opp!)

Tegning: Inge Grødum

Er ikke papirdokka vakker og sensuell? Tenk så begeistret den lille jenta vil bli når hun ser en sterk og flott kvinne som gjemmer ansiktet og håret sitt fordi hun er så super super supersexy at ingen menn – eller degenererte, lesbiske kvinner - får lov til å se henne. Dette er veldig sunn og oppbyggelig informasjon for den lille jenta som du er glad i. Og det gir henne en god forståelse av hva det er å være kvinne, noe hun jo uansett må lære før eller senere. Og da er det vel bedre at hun lærer det av deg enn av Hilde Haugsgjerd.

Finn en passende anledning til å fortelle den lille jenta, hvor gammel er hun tro, fire, fem, seks? at tildekking av kvinner er et nydelig fashion statement som symboliserer at det offentlige rom er menns domene, at en kvinnes vitnemål er verdt halvparten av en manns, at kvinner har halv arverett, at menn kan ha flere partnere enn kvinner, kort sagt at kvinner skal diskrimineres juridisk, økonomisk, sosialt og seksuelt. Du kan vel også nevne at tildekking fører til D-vitamin mangel, som blant annet kan føre til engelsk syke, beinskjørhet og enklere tilgang til kreftdøden. Si til jenta at når kvinner velger D-vitamin mangel helt selv kalles det feministisk begrunnelse.

Neste gang i fashion blogging: Victoriana! Vepsetaljer! Sexy korsetter! Deformerte kvinner! Hysteriske kvinner! Kvinner uten ankler! Besvimelser i dagligstuen. Kvinner uten eiendomsrett! Oh, it’s so romantic!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tilslørte bondepiker er fremdeles en del av et vellykket måltid i store deler av landet. La oss bli kvitt fordommene! Hva er galt med nakne bodepiker som pikant dessert?????

Lindkvist sa...

Endelig skjønner jeg det. Så fint at du forklarer det for oss. Nå skal jeg ut og shoppe burkaer. Hurra!

Martine Votvik sa...

Vel å bra at man utvanner diskriminerende symboler, men min eventuelle burka-bruk kunne aldri blitt noe annet enn ironisk kritiserende.

Det at Vestelige kvinner romantiserer og mystifiserer den tildekte sensuelle kvinnen, kan vel i grunnen ikke bli noe annet enn nedlatende og hånlig.

Fjordfitte sa...

Igrunn ikke, og jeg har heller ikke inntrykk av at hennes ærend er å vanne ut diskriminerende symboler. Hun virker mest opptatt av å formidle sin vidunderlige begeistring for farger og former. Dessverre føyer hun seg også pent inn i rekken av Aftenposten-skribenter med et litt ubehagelig forhold til kvinner.

Lindkvist sa...

He-he. Aftenpoften ønsker kanskje å vinne årets misogyn-pris? Ikke si at den ikke finnes.

Martine Votvik sa...

Nevnte hun ikke noe i den artikkelen da? hm... kanskje det bare var utflytende drømmerier fra min side...

Men sånn ellers, for den sensuelle tildekte kvinnens skyld, så er det jo et skritt fremmover. Om et par år prøver de seg kanskje frem med gjennomsiktige slør og greier(oi, sånn fikk jeg skikkelig lyst på).

Viss de ikke blir steinet i løpet av sommersesongen da... flagrende gevanter!

Fjordfitte sa...

Jo, det er mulig hun syns at abayaen og burkaen endrer meningsinnhold når de kommer i såpass vidunderlige farger som brunt og mintgrønt. Det er i så fall et meget sært standpunkt.

Når jeg tenker meg om syns jeg egentlig hun virker som en ganske uselvstendig og umoden kvinne rent fashionmessig. Må hun liksom sitte å vente på burkamoten?

Jeg foreslår en kronerulling. La oss se om vi ikke kan få samlet inn nok grunker til å donere noen vidunderlige burkaer til Aspaas. Og så må vi få henne til å forstå at en sånn flott og sterk kvinne som henne kan gå med burka selv om det ikke er direkte moderne.

Lindkvist: det er vel tidsskriftet Fett, fortrinnsvis kulturredaksjonen, som bør stå for utdelingen av den prisen? Misogyni er da kultur, så vidt jeg vet.

Lindkvist sa...

Jepp, det slår i grunnen meg også. Vi får se...