fredag, september 28, 2007

Forskning, altså

Advarsel: kan ha effekter.

Yo! Jeg, Professor Fjordfitte, har forsket på unge jenter som har blitt uønsket gravide og født uønskede barn. Forskningen min viser at det å bli uønsket gravid i ung alder og deretter føde uønskede barn ikke er så uproblematisk som alle går rundt og tror hele tiden. Dette er jo mildt sagt oppsiktvekkende. Og sikkert veldig sjokkerende news for alle jenter og kvinner der ute som tror at livsomveltninger som svangerskap og fødsel er så lett og greit. It’s not!

I undersøkelsen har jeg fulgt et utvalg jenter i alderen 13 til 15 år fra 1992 til 2005. Jentene har besvart ulike spørreskjemaer på flere tidspunkter i perioden.

30 prosent av jentene som har vært uønsket gravide oppgir å ha et alkoholproblem.
Tilsvarende for jenter som ikke har vært på tjukken er 13 prosent.

32 prosent som har vært uønsket gravide har brukt cannabis siste 12 måneder.
9,1 prosent som ikke har vært på tjukken har gjort det samme.

17 prosent av de som har vært uønsket gravide har forsøkt andre ulovlige rusmidler.
Tilsvarende andel for jenter som ikke har vært på tjukken er 2,6 prosent.

Så der har du forskningen sin som beviser at uønsket graviditet fører til rusmisbruk, gitt. Eller tja. En ting jeg ikke akkurat har hatt tid til å sjekke ut er om det kan være omvendt. Om bruk eller misbruk av rusmidler rett og slett kan føre til uplanlagt graviditet. Kan det være slik da, mon tro? Nei, det tror jeg ikke, altså, for jeg som professor har aldri forsket på noen som har hatt sex under påvirkning av rusmidler. I sosiologi-miljøet er vi i alle fall alltid nyktre under akten. (Kriminologene derimot... men de var ikke med i studien.)

For å være litt spissfindig: kanskje er det slik at de som i mindre grad bruker rusmidler også i mindre grad har sex og eller i større grad bruker prevensjon. Mens de som i større grad bruker rusmidler generelt har sex oftere, eller i mindre grad bruker prevensjon og dermed har større sjanse for å bli uønsket gravide.

Vel. Det der blir detaljer og flisespikkeri. Uinteressant, vet du. Jeg liker mye bedre konklusjonen om at uønskede småttinger fører til rusmisbruk. Selv om jeg ikke mener at uønskede barn skal forbys, syns jeg dette er en viktig advarsel til kvinner. STAY AWAY FROM THOSE BABIES. Forskningen min er det endelige beviset på at det kan være trist å bli uønsket gravid. Kan være traumatisk liksom. Særlig hvis man på ulike måter er ressurssvak eller ikke har noen å bearbeide opplevelsen sammen med.

Og da jeg nylig ga en gruppe pur unge sosiologistudenter en innføring i undersøkelsen som viser at unge kvinner kan få så store traumer av uønskede barn at de ender med å ruse seg, fortalte en av dem meg at hun kjenner to unge jenter som har født uønskede barn. Hun fortalte at den jenta som var i et stabilt forhold med en ok fyr taklet situasjonen mye bedre enn den jenta som ikke var i et fast forhold og endte opp som alenemor. Hun nevnte også at hun jo "tenker sitt" om alenmødre. Antar at det viser at forskningen min har sin berettigelse.

Jeg, Professor Fjordfitte, vil med dette rette en stor takk til Professor Willy Pedersen, som har vært min veileder og mentor under denne oppsiktvekkende studien. Men nå kan jeg ikke skrive mer, for jeg har en avtale med Kagge. Tjallabais!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hva slags tulling ved UIO fant ut av det her?

Anonym sa...

Hahaha. Med Willy Pedersen i spissen maa det jo bare bli et virkelig dypt bidrag til faget.

(Hmm... hvis dette er hets, saa fjern det.)

Martine Votvik sa...

Nå fikk jeg lyst til å si utrolig mye om den artikkelen, men jeg skal ikke plage leserne dine med trøtthodePMS'n min... Kjipe tabloidoverskriftbefengte Aftenposten... "ikke fått din dose skam, skyldfølelse og angst enda i dag, her, ta en av våre riksaviser."