torsdag, februar 02, 2006

Islam.no krenker Fjordfitta

Dette skriver forstander Basim Ghozlan på nettstedet islam.no i diktet "Jeg er israel":

"Jeg er Israel – som har full kontroll over USA og hele den amerikanske administrasjonen. Det er jeg som i praksis styrer landet. Alle vedtak som blir vedtatt i USA er først og fremst ment til å tjene meg og mine egne interesser.

Jeg har, lenge nok, brukt USA som en vaktbesje og melkeku. USA er nå blitt en meget god og lydig vakthund for meg. Alle veto jeg trenger er klare på null komma null. Penger og våpen kan jeg få når jeg vil uten grenser.

Jeg kontroller også de amerikanske media. Det er nesten ingen nyheter som slippes ut der uten at jeg gir grønt lys til det. Både CNN, New York Times og mange andre er under min kontroll".

Jeg syns dette er avskyelig og skammelig skrevet. Jeg syns personlig at forstander Ghozlan burde skamme seg over å spre klassisk anti-semittisk propaganda som dette. Når jeg leser det blir jeg forbannet og kvalm. Jeg forstår ikke hvordan det er mulig å skrive noe sånt.

Eller, jo. På en måte kan jeg forstå at palestineren Ghozlan ikke har kunnskap om den europeiske historien eller innsikt i hvor krenkende denne retorikken er. Han forstår ikke hvor mørk vår historie er. Han kan ikke kjenne kvalmen og angsten. Han ser ikke røyken fra krematorie-ovnene. Dette er ikke hans historie, ikke hans språk. Han har sannsynligvis ingen forutsetninger for å forstå hvilke virkninger ordene hans har og hvilken tradisjon han skriver seg inn i.

Kanskje burde han derfor latt være å publisere dette diktet på islam.no. Det ville ha vært pent gjort, det ville ha vært å vise oss respekt og det ville ha vært en hyggelig gest overfor europeerne generelt og den lille jødiske minoriteten spesielt.

Men Basim Ghozlan er ikke hyggelig, ikke dannet, han viser oss ikke respekt. Han bryr seg ikke om oss og vår historie. Hva skal jeg gjøre med det?

Ingenting.

Jeg er krenket. Jeg er forbannet. Jeg føler avsky. Jeg kunne virkelig ønske at religiøse autoriteter og andre ikke spredde klassisk anti-semittisk hatpropaganda og teorier om den jødiske verdenskonspirasjonen. Jeg kunne virkelig ønske at de lot være å såre andre og var kloke og kunnskapsrike. Men det er de ikke, slik er ikke verden.

Jeg er glad for at Basim Ghozlan har rett til å krenke oss.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg sitter her..å fryser... ( antagelivis fordi det er kaldt ) men også skremt. Skremt over at denne Basim Ghozlan får lov å utgi dette antisemittiske verket på den norske nettsiden som representerer de 100 000 muslimene vi har i dette landet.

Anonym sa...

Tror vår nyere historie er full av politisk poesi, eller propaganda forkledd som poesi om man vil. Kanskje man ikke skal ta det så tungt, men heller vurdere det som(evt. litt misforstått og dårlig) kunst.